Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν δεν κοιμόμαστε σωστά και πώς θα το αντιμετωπίσουμε;

O ύπνος είναι βασικό και ζωογόνο συστατικό καλής υγείας και ευεξίας και οι άνθρωποι που πάσχουν από προβλήματα ύπνου το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά.

Είναι γνωστό πως όσο εμείς κοιμόμαστε, το σώμα μας σώμα επιτελεί πολλές σημαντικές λειτουργίες για την υγεία και την ευεξία μας. Ο βαθύς ύπνος και ο λεγόμενος ύπνος REM, δηλαδή ο ύπνος με γρήγορες κινήσεις των ματιών, εναλλάσσονται κάθε 90 λεπτά. Γνωρίζετε πώς τις ώρες της ηρεμίας και του ύπνου, ο οργανισμός μας ανανεώνει τις ορμόνες και ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα, κάνοντας τα κύτταρα πιο ανθεκτικά σε ιούς και βακτήρια; Κατά τη διάρκεια μάλιστα του ύπνου REM ο εγκέφαλος αποθηκεύει τις πληροφορίες της ημέρας και αφήνει χώρο για τα νέα ερεθίσματα της επομένης, βοηθώντας μας έτσι στη συγκέντρωση και στην πνευματική απόδοση.

Οι ώρες ύπνου που χρειαζόμαστε έχουν φυσικά σχέση και με την ηλικία μας. Σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Μελετών για τον Ύπνο των ΗΠΑ, ένα νεογέννητο πρέπει να κοιμάται από 14 έως 17 ώρες, ακόμη κι αν πρόκειται για διακεκομμένο ύπνο. Τα παιδιά ηλικίας δημοτικού πρέπει να κοιμούνται από 9 έως 11 ώρες, ενώ για τους ενήλικες συνιστάται να μην κοιμούνται λιγότερο από έξι ώρες. Αυτός είναι ο γενικός κανόνας, o οποίος όμως δεν είναι απόλυτος καθώς υπάρχουν άνθρωποι που πραγματικά κοιμούνται αρκετές ώρες αλλά δεν νιώθουν ξεκούραση και αυτό γιατί ο ύπνος τους δεν χαρακτηρίζεται ποιοτικός.

Τι συμβαίνει με την έλλειψη ύπνου;

Όσο περισσότερο το σώμα στερείται ύπνου, τόσο περισσότερα προβλήματα αποκτά: πέφτει η θερμοκρασία του σώματος, μειώνεται η συγκέντρωση, το σώμα μοιάζει να βρίσκεται σε κατάσταση μέθης και το άτομο νιώθει μόνιμα κούραση, έλλειψη συγκέντρωσης και κακή διάθεση.

Οι λόγοι που οδηγούν σε διαταραχές του ύπνου είναι πολλοί και διαφορετικοί, από το άγχος, την υπερέκθεση στα κινητά και τα τάμπλετ, μέχρι την υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης ή αλκοόλ. Επίσης οι έντονοι ήχοι και το φως, από όπου κι αν προέρχονται, μπορούν να οδηγήσουν σε διαταραχές του ύπνου.

Οι ειδικοί τονίζουν πως θα πρέπει να επενδύσουμε σε ένα καλό μαξιλάρι και στρώμα, θα πρέπει να κρατάμε εκτός υπνοδωματίου τα κινητά μας τηλέφωνα αλλά και να φροντίζουμε να αναπαυόμαστε λίγο παραπάνω τα Σαββατοκύριακα. Επίσης είναι σημαντικό να κοιμόμαστε σε σκοτεινό δωμάτιο που έχει κανονική θερμοκρασία.

Μοιραστείτε το