Οι συνδυασμοί τροφών που εμποδίζουν την απορρόφηση σιδήρου από τον οργανισμό!

Ο σίδηρος είναι ένα απαραίτητο στοιχείο για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού καθώς συντελεί  στη σωστή μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς, στη σύνθεση του γενετικού υλικού DNA και στην ομαλή διεξαγωγή πολλαπλών βιοχημικών αντιδράσεων. Η κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός χαρακτηρίζεται από απώλεια σιδήρου, ονομάζεται σιδηροπενία, η οποία εκδηλώνεται με ατονία, έλλειψη συγκέντρωσης, ζαλάδες, ακόμα και λιποθυμίες.

Η επαρκής πρόσληψή του, ανάλογα με την ηλικία του κάθε ατόμου και την κατάσταση της υγείας του, είναι σημαντική καθώς η σιδηροπενία αποτελεί μία από τις συχνότερες διατροφικές ελλείψεις του γενικού πληθυσμού. Ειδικά τα μικρά παιδιά, οι εγκυμονούσες  και οι θηλάζουσες χρειάζονται μεγάλες ποσότητες σιδήρου, η κύρια πηγή του οποίου είναι η σωστή διατροφή.

Οι πλουσιότερες διαιτητικές πηγές σιδήρου είναι το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα θαλασσινά, καθώς και ορισμένα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως τα όσπρια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα αποξηραμένα φρούτα, οι ξηροί καρποί, οι νιφάδες βρώμης και τα εμπλουτισμένα δημητριακά και προϊόντα ολικής άλεσης.

Δεν φτάνει όμως να βάζετε συχνά αυτά τα τρόφιμα στο πιάτο σας αλλά και να αναγνωρίζετε τα συστατικά που εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου. Με τον τρόπο αυτόν θα κάνετε τους σωστούς συνδυασμούς, πάντα προς όφελος της υγείας σας. 

Στα συστατικά που μειώνουν την απορρόφηση σιδήρου περιλαμβάνονται το ασβέστιο, οι πολυφαινόλες, τα οξαλικά οξέα και το φυτικό οξύ και αντίστοιχα, τα τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αυτά είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το τσάι, ο καφές, το κακάο, τα αυγά, το κόκκινο κρασί, το σπανάκι, τα παντζάρια, οι μπάμιες, τα αποξηραμένα σύκα και δαμάσκηνα και τα φρούτα που ανήκουν στην οικογένεια των μούρων (φράουλες, βατόμουρα, φραμπουάζ).

Συνεπώς, άτομα που έχουν υψηλές πιθανότητες εμφάνισης έλλειψης σιδήρου καθώς και όσοι έχουν ιστορικό σιδηροπενίας ή σιδηροπενικής αναιμίας καλό είναι να μην συνδυάζουν τα παραπάνω τρόφιμα/ροφήματα με τις πλούσιες σε σίδηρο τροφές. Οι καλές διατροφικές συνήθειες, η αποφυγή εξαντλητικών διαιτών και οι σωστοί συνδυασμοί τροφίμων που ευνοούν την απορρόφηση του σιδήρου είναι ο καλύτερος συνδυασμός για καλή υγεία σε κάθε ηλικία.

Μοιραστείτε το