ΠΟΥ: Tα στοιχεία που όλοι πρέπει να γνωρίζουμε για τη συχνότητα και την πρόληψη του καρκίνου

Η 4η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου σε όλον τον κόσμο από την UICC (Παγκόσμια Ένωση κατά του Καρκίνου), με σκοπό να ευαισθητοποιήσει ανθρώπους κάθε ηλικίας. Οι δράσεις που κυριαρχούν είναι η ενημέρωση του κοινού για θέματα πρόληψης και η συνεργασία λειτουργών Υγείας με επιστημονικούς φορείς προκειμένου να συντονίσουν στοχευμένες δράσεις, ώστε να αντιμετωπίσουν τα πολλά πρόσωπα της ασθένειας.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από την Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία, το 2018 σημειώθηκαν παγκοσμίως περίπου 9,6 εκατομμύρια θάνατοι από κάποιο είδος καρκίνου. Όμως, η τελευταία έκθεση της Αμερικανικής Αντικαρκινικής Εταιρείας δείχνει ότι η θνησιμότητα από καρκίνο μειώθηκε κατά 27% τα τελευταία 25 χρόνια. Οι ειδικοί τονίζουν πως η θνησιμότητα από καρκίνο μειώνεται  σταθερά τα τελευταία 30 χρόνια αλλά εάν συγκριθεί με το σύνολο του 20ου αιώνα, ο συνολικός αριθμός των θανάτων παρουσίασε άνοδο. Από την κορύφωσή του το 1991, όταν ο δείκτης ανερχόταν σε 215,1 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, ο δείκτης θνησιμότητας μειώνεται έκτοτε σταθερά κατά 1,5% τον χρόνο, και μάλιστα έφτασε τους 156 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους το 2016.

Ποιες είναι οι πιο συχνές μορφές καρκίνου;

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι πιο συχνές μορφές καρκίνου είναι οι εξής:

  • Καρκίνος του Πνεύμονα (2,09 εκατομμύρια περιπτώσεις).
  • Καρκίνος του Μαστού (2,09 εκατομμύρια περιπτώσεις).
  • Καρκίνος του Παχέος Εντέρου (1,80 εκατομμύρια περιπτώσεις).
  • Καρκίνος του Προστάτη (1,28 εκατομμύρια περιπτώσεις).
  • Καρκίνος του Δέρματος (1,04 εκατομμύρια περιπτώσεις).
  • Καρκίνος του Στομάχου (1,03 εκατομμύρια περιπτώσεις).

Ενώ οι πιο συχνές αιτίες θανάτου από καρκίνο είναι:

  • Καρκίνος του Πνεύμονα (1,76 εκατομμύρια θάνατοι).
  • Καρκίνος του Παχέος Εντέρου (862.000 θάνατοι).
  • Καρκίνος του Στομάχου (783.000 θάνατοι).
  • Καρκίνος του Ήπατος (782.000 θάνατοι).
  • Καρκίνος του Μαστού (627.000 θάνατοι).

Ο ΠΟΥ υπενθυμίζει τις χρυσές συμβουλές για την πρόληψη του καρκίνου που στηρίζονται στην υγιεινή διατροφή, βασισμένη στα πρότυπα της μεσογειακής δίαιτας, με τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, την περιορισμένη ζάχαρη και τη χαμηλή κατανάλωση του κόκκινου κρέατος (όχι πάνω από 1 φορά την εβδομάδα).

Άλλα προληπτικά μέτρα περιλαμβάνουν την τακτική άσκηση, τη διακοπή του καπνίσματος, την σπάνια κατανάλωση αλκοόλ, την επαρκή αντηλιακή προστασία από μικρή ηλικία και την πραγματοποίηση τακτικών check ups , ανάλογα με την ηλικία και το ιστορικό μας.

Μοιραστείτε το