Πόσο αυξάνουν τον κίνδυνο για διαβήτη τα ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη;

Τα ροφήματα με ζάχαρη είναι μια γλυκιά απόλαυση για τους περισσότερους αλλά πάντα χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα και συχνότητα κατανάλωσής τους. Μια νέα ανασκόπηση παλαιότερων μελετών κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα ροφήματα αυτά -συνήθως αναψυκτικά και έτοιμοι χυμοί- αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2, πολύ περισσότερο από τη ζάχαρη που βρίσκεται στα φρούτα ή στους φυσικούς χυμούς φρούτων.

Η έρευνα υπογράφεται από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο με επικεφαλής τον Δρα John Sievenpiper, οι οποίοι εξέτασαν διαφορετικές πηγές ζάχαρης ως προς τον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και διαπίστωσαν ότι τα ροφήματα με ζάχαρη έχουν σοβαρές επιπτώσεις.

Ο Δρ.Sievenpiper τόνισε πως «ο χυμός φρούτων μπορεί να συμπληρώσει την πρόσληψη φρούτων και λαχανικών αλλά εάν πίνετε χυμούς φρούτων για ενυδάτωση, υπάρχει κάποιος κίνδυνος». Τα φρούτα πάντως, φαίνεται να έχουν προστατευτική επίδραση στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, ενώ παρέχουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες.

Η ζάχαρη στα ροφήματα και ο αντίκτυπος στην υγεία μας

Την συζήτηση για τις συνέπειες μιας διατροφής πλούσιας σε ζάχαρη, σε σχέση με τον διαβήτη, αναζωπύρωσε η σχέση της κατανάλωσης σιροπιού καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη (μια συμπυκνωμένη μορφή ζάχαρης που χρησιμοποιείται σε πολλά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των αναψυκτικών) και της αύξησης της παχυσαρκίας και του διαβήτη στις ΗΠΑ.

Οι επιστήμονες προχώρησαν σε μια ενδελεχή ανασκόπηση 155 μελετών για τη διατροφή, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν αυτά τα σάκχαρα επηρεάζουν τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2. Εξέτασαν τις επιδράσεις των τροφών στα επίπεδα σακχάρου σε άτομα με διαβήτη και χωρίς διαβήτη. Οι μελέτες παρακολούθησαν τους εθελοντές για διάστημα έως 12 εβδομάδων.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα φρούτα και οι χυμοί φρούτων έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην ινσουλίνη και τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, ειδικά σε άτομα με διαβήτη, εφόσον δεν δίνουν υπερβολικές θερμίδες. Έτσι, εάν κάποιος χρειάζεται 2.000 θερμίδες την ημέρα για να διατηρήσει το βάρος του, ένα μικρό ποτήρι χυμού πορτοκαλιού που δεν προκαλεί υπέρβαση των 2.000 θερμίδων, είναι μια καλή λύση.

Όμως, οι διατροφικές συνήθειες που περιλαμβάνουν ροφήματα εμπλουτισμένα με ζάχαρη και οι χυμοί του εμπορίου προσθέτουν θερμίδες και έχουν και επιβλαβείς επιδράσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

«Εάν εξετάσετε την ημερήσια θερμιδική κατανομή, θα διαπιστώσετε ότι δεν έχετε περίσσευμα θερμίδων για να διαθέσετε, γι 'αυτό είναι σημαντικό να σκεφτείτε πόσες παίρνετε από κάθε τρόφιμο. Τα τρόφιμα που δεν έχουν θρεπτικά στοιχεία, όπως οι φυτικές ίνες, πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Τα ροφήματα με ζάχαρη είναι καθαρές θερμίδες» είπε ο Sievenpiper.

Να σημειωθεί πως τα σάκχαρα από φυσικές πηγές όπως τα φρούτα είναι ωφέλιμα διατροφικά στοιχεία και εντάσσονται σε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής. Τα χρειαζόμαστε για την παραγωγή ενέργειας, για τα κύτταρα, κάτι που δεν μας δίνουν τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα. Αυτό που επισημαίνουν οι ειδικοί είναι πως τα φρούτα θα πρέπει να είναι μέρος της καθημερινής μας διατροφής αλλά, όπως συμβαίνει σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τις υπερβολικές ποσότητες.

Η ανασκόπηση δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση BMJ.

Μοιραστείτε το