Εποχιακή Κατάθλιψη (Seasonal Affective Disorder) ποιο φύλο προτιμά και γιατί;

H μελαγχολία του χειμώνα δεν είναι άγνωστη σε όσους ζουν σε ψυχρά κλίματα, με λίγη ή καθόλου ηλιοφάνεια. Σύμφωνα με τους ειδικούς, περίπου το 30% των Βορειοευρωπαίων υποφέρουν το χειμώνα από την λεγόμενη «Seasonal Affective Disorder».

Τα χαρακτηριστικά αυτής της εποχιακής ψυχολογική διαταραχής είναι πως ξεκινά συνήθως το φθινόπωρο, εκδηλώνεται μέσα στο χειμώνα και προς το καλοκαίρι αρχίζει να εξαφανίζεται. Αυτό που την χαρακτηρίζει κυρίως είναι η όρεξη για ύπνο αλλά και η όρεξη για υδατάνθρακες και γλυκές γεύσεις, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει εύκολα σε αύξηση βάρους. Άλλα συμπτώματα είναι η έλλειψη διάθεσης, η απομόνωση και η απόρριψη προτάσεων για κοινωνικές επαφές και εξόδους κ.α. Θα πρέπει να τονίσουμε πως η χειμωνιάτικη θλίψη εκδηλώνεται πιο ελαφρά και τα συμπτώματά της διαφέρουν από της κατάθλιψης από την οποία στην πραγματικότητα υποφέρει το 2% με 8%.

Το βασικό αίτιο  πίσω από τη χειμωνιάτική κατάθλιψη

Η κύρια αιτία πίσω από αυτήν τη ψυχολογική κατάπτωση είναι η έλλειψη φυσικού φωτός και ηλιοφάνειας που επικρατεί στο βόρειο ημισφαίριο. Όλα φαίνεται πως είναι ζήτημα βιολογίας καθώς η ηλιοφάνεια  βοηθά τον οργανισμό να παράγει δυο πολύ σημαντικές ορμόνες: τη μελατονίνη και την σεροτονίνη οι οποίες είναι σημαντικές για την ευεξία και την καλή διάθεση.

Η έλλειψη του ηλιακού φωτός αποσυντονίζει το ορμονικό σύστημα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να νιώθουν κουρασμένοι, άκεφοι και στεναχωρημένοι. Έχει διαπιστωθεί πως το 80% των ανθρώπων που υποφέρουν από την χειμωνιάτικη θλίψη είναι γυναίκες. Οι επιστήμονες θεωρούν πως είναι κατάλοιπο του χιλιετιών πίσω, όπου οι γυναίκες εξαντλημένες από τις εγκυμοσύνες, τις γέννες και την ανατροφή των παιδιών έμεναν κλεισμένες στο σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Εξαιτίας  των ακραίων καιρικών συνθηκών άλλωστε ήταν προτιμότερο να μην κυκλοφορούν έξω στο πολικό κρύο και τις αντίξοες συνθήκες.

Εκτός από τους ανθρωπολογικούς λόγους, ένας λόγος ακόμη που υποφέρουν περισσότερες γυναίκες οφείλεται ενδεχομένως στην ορμόνη οιστραδιόλη, η οποία ‘αντιπαλεύει' με την σεροτονίνη.

Πρακτικές λύσεις

Οι ειδικοί συμβουλεύουν να μη μένουμε στο σπίτι όταν νιώθουμε έτσι καθώς μια βόλτα έξω, στον καθαρό αέρα βοηθά τον εγκέφαλο να οξυγονωθεί και καλυτερεύει τη διάθεσή μας. Μια ακόμα φυσική λύση είναι η συστηματική άσκηση αλλά και η υγιεινή διατροφή με ποικιλία τροφών. Χρειάζεται και λίγη παραπάνω προσοχή στην κατανάλωση γλυκών, τα οποία όλοι επιθυμούμε περισσότερο τους χειμερινούς μήνες.

Μοιραστείτε το